Amb la finalitat de que s'entenga millor la meua reflexió, us posaré en context...Estic matriculada tant al Grau de Mestra en Educació Infantil com al Grau de Mestra en Educació Primària; i actualment, estic realitzant les pràctiques d’Educació Infantil en el curs de tres anys.
A la classe on estic, les mestres no pareixen posicionar-se massa en favor de la utilització de ferramentes TIC a l’aula. Malgrat que tenen un ordinador i un altaveu, l’utilitzen només per a posar cançons, però minimitzen la pantalla perquè els xiquets no es queden embadalits a la pantalla. Consideren que li dediquen massa hores als dispositius digitals durant la resta del dia, i pensen que l’escola pot ser un entorn on desconnectar de tot aquest món digital. Cert és que en altres escoles on ha estat, s’utilitzava més la pissarra digital i la pantalla, però més com a mitjà per visualitzar videoclips, vídeos educatius, dibuixos animats i pel·lícules que com a ferramenta manipulativa sense aprofitar el seu potencial educatiu.
En certa manera, compartisc el punt de vista de les mestres de la primera experiència esmentada perquè des d'infantil s'observa que s'està perdent la capacitat d'escolta i d'atenció si no compten amb suport visual i que amb tanta pantalla s'està evidenciant una sobreestimulació, que juga a la contra d'una obertura integral dels sentits dels menuts.
Personalment, considere que la integració de les TIC va més enllà de la visualització de vídeos o el maneig de la pissarra digital. Que com tot, serà beneficiós o dolent en funció de la utilitat que li dónes i la intenció que hi haja darrere. Cert és que estem rodejats de tecnologia i que de vegades se'ns oblida "viure en la realitat", respirar i jugar a l'aire lliure, observar detingudament allò que ens envolta, gaudir de les xicotetes que tenim... però, d'altra banda, pense que les TIC ens poden oferir un ampli ventall de possibilitats per treballar diferents temes i de forma transversal, bé siga en educació infantil com en etapes superiors (en aquestes més).
En la justa mesura, tenint clar el perquè que hi ha darrere i allò que volem aconseguir i prioritzant el vertaderament important (l'aprenentatge significatiu), pense que les TIC es poden aplicar a la classe. Perquè si no també seria remar a contracorrent del món, en una societat on la tecnologia avança a un ritme vertiginós.
No hay comentarios:
Publicar un comentario